Jeszcze do niedawna Polacy rzadko chodzili do restauracji – posiłki najchętniej jadaliśmy w domach, a lokale gastronomiczne wybieraliśmy głównie od święta (np. podczas organizowania wesel, chrzcin czy komunii). Dzisiaj możemy zaobserwować tendencję wzrostową. Coraz większa część naszych rodaków docenia możliwość stołowania się na mieście, dzięki czemu nasz rynek gastronomiczny ma szansę coraz bardziej się rozwijać, a w konsekwencji coraz częściej pojawiają się nowe trendy gastronomiczne. 

Nie da się ukryć, że Polacy coraz bardziej interesują się gastronomią oraz sztuką kulinarną, czego efektem są coraz częstsze wizyty w barach oraz restauracjach. Zaobserwować można również dynamiczny rozwój rynku restauracyjnego, a także pojawiające się coraz częściej nowe trendy gastronomiczne. Według danych opublikowanych w „Raporcie gastronomicznym 2016” odsetek osób korzystających z punktów gastronomicznych podczas wakacji wzrósł aż o 8 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego roku. Liczba badanych, którzy jedzą na mieście co najmniej raz w tygodniu, wzrosła zaś o ponad 3 procent. Dlaczego tak się stało? Przyczyn tej tendencji jest kilka. Jedną z nich jest program „500+”, który wpłynął na zasobność portfeli rodzin z dziećmi. Oczywiście, nie oznacza to, że pieniądze są głównym i jedynym czynnikiem wpływającym na nasze zachowania konsumenckie.

Znacznie ważniejszą rolę gra zmiana stylu życia, którą można zaobserwować już od kilku lat. Jesteśmy coraz bardziej zabiegani i zapracowani, przez co nie zawsze mamy czas na gotowanie posiłków w domu. Nie każdy zresztą umie i lubi to robić – od lat sukcesywnie spada liczba osób, które mogłyby to o sobie powiedzieć. Nie bez znaczenia jest fakt, iż w dorosłe życie właśnie weszło pokolenie, dla którego wizyty w lokalach gastronomicznych są naturalne. Wyjście do restauracji przestało być czymś zarezerwowanym na wyjątkowe okazje, a stało się codziennością. Nie zawsze wiąże się to z celebrowaniem takiego posiłku. Bardzo często zależy nam na szybkim złapaniu „czegoś na ząb” po drodze. Polubiliśmy również spontaniczne wyjścia, co potwierdza, że obecnie najczęściej udajemy się do restauracji bez specjalnej okazji.

[row cols_nr=”2″][col size=”6″]

trendy gastronomiczne - restauracja Akademia blog

[/col][col size=”6″]

Dlaczego stołujemy się poza domem? Dla większości z nas najważniejsza jest idąca za tym wygoda – dzięki takiemu rozwiązaniu nie musimy przeznaczać dodatkowego czasu i wysiłku na samodzielne przyrządzanie posiłków. Cenimy sobie możliwość skorzystania z oferty lokalu gastronomicznego znajdującego się w naszym miejscu pracy lub nauki (np. stołówki). Często chodzimy do restauracji także dla przyjemności. Lubimy spotykać się tam z przyjaciółmi, poznając nowe, nieznane smaki. To potwierdza, że jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami. Nie wybieramy lokali jedynie na podstawie ceny, zwracamy uwagę na jakość oraz okazję do spróbowania czegoś, czego nie bylibyśmy w stanie przygotować w domu. Z drugiej strony, nasz gust wciąż jest dość zachowawczy. Największą popularnością od lat cieszą się restauracje włoskie, zwłaszcza pizzerie. Lubimy również potrawy kuchni polskiej i amerykańskiej, czyli frytki, burgery, hot dogi. Dopiero na kolejnych miejscach w rankingu plasują się m.in. kuchnia arabska (głównie kebab), regionalna, chińska, wietnamska, meksykańska, japońska (sushi) czy śródziemnomorska (owoce morza).

[/col][/row]

Największym zainteresowaniem cieszą się kompleksy gastronomiczne, czyli zespoły restauracji i barów, ale coraz odważniej sięgamy także po nowe rozwiązania, takie jak food trucki czy targi śniadaniowe. Jeśli zaś chodzi o typy odwiedzanych lokali, to na pierwszym miejscu znajdują się pizzerie, a na kolejnych: sieciowe fast foody (np. KFC, McDonald’s czy Burger King), restauracje, lokale sprzedające kebaby, naleśnikarnie, pierogarnie itp. O tym, czy zdecydujemy się na ponowne odwiedzenie lokalu, decydują głównie jakość podawanych dań, ich ceny oraz lokalizacja. Z kolei o samym istnieniu poszczególnych restauracji dowiadujemy się głównie od rodziny i znajomych, z serwisów społecznościowych (np. Facebook) oraz z artykułów w internecie.

[row cols_nr =”2″][col size=”7″]

Jake są największe trendy gastronomiczne?

Trendy gastronomiczne idą również w ciekawą stronę rozwijającej się turystyki kulinarnej. Wraz z modą na odwiedzanie lokali gastronomicznych, a także większą świadomością i oczekiwaniami w tej dziedzinie, pojawiła się tendencja do podróżowania w celu poznania nowych smaków. Turyści to już nie najmniej wymagający klienci, których zadowolą mrożone frytki lub fast food podany na tekturowym lub plastikowym talerzyku. Szukamy smaków nowych, regionalnych i autentycznych. Jesteśmy w stanie przejechać nawet wiele kilometrów, jeśli u celu czeka nas obiecująca, polecana restauracja z jedzeniem, do którego nie mamy dostępu we własnej miejscowości.

[/col][col size=”5″]

 

trendy gastronomiczne - restauracja Akademia blog

[/col][/row]

Innym trendem jest zwrot w kierunku zdrowego odżywiania i stylu życia. Jedzenie w lokalach gastronomicznych lub zamawianie posiłków na dowóz wielu osobom kojarzy się z czymś „grzesznym” i niezdrowym. Tymczasem coraz więcej restauracji wychodzi naprzeciw potrzebom klientów, serwując dania dietetyczne, wegetariańskie i wegańskie, bez cukru lub laktozy. Rosnącą popularnością cieszy się również catering dietetyczny, oferujący kompleksowe rozwiązania związane ze zdrowymi jadłospisami na cały dzień. Trendy gastronomiczne pojawiają się adekwatnie do potrzeb konsumentów. Można więc zaobserwować, że Polacy zaczęli troszczyć się o swoje zdrowie i zdają sobie sprawę, jak ważne jest zdrowe odżywanie,