Zatrzymać czas – jak za pomocą diety spowolnić starzenie?


Zatrzymać czas – jak za pomocą diety spowolnić starzenie?

Jedzenie to nie tylko sposób na zaspokojenie głodu. Za jego pomocą możemy również wywoływać pożądane zmiany w naszym organizmie i oddziaływać na nasze zdrowie. Jednym z takich pozytywnych rezultatów dobrze dobranej diety może być spowolnienie procesów starzenia. Jak to zrobić? Jakie produkty spożywcze powinniśmy wkładać do swoich koszyków, jeśli chcemy cieszyć się urodą i sprawnością przez jak najdłuższy czas?

Żyjemy w kulcie młodości: otaczają nas wizerunki bardzo młodych, pozbawionych zmarszczek gwiazd, a te z nich, które młodzieńczy wiek mają już dawno za sobą, stosują różne, często bardzo inwazyjne metody utrzymania swojej figury, skóry czy włosów w jak najlepszej kondycji. Oczywiście, wygląd to nie wszystko: znacznie bardziej istotne są nasze samopoczucie i ogólna sprawność. One również z wiekiem ulegają pogorszeniu, a to z kolei negatywnie wpływa na obniżenie naszej satysfakcji z życia. Każdy z nas chciałby jak najdłużej być piękny, zdrowy i młody. A jedynym sposobem na osiągnięcie tego celu jest dostosowanie do niego swojego stylu życia.

Jednym z najbardziej istotnych aspektów tego ostatniego jest nasz codzienny jadłospis. Nie ma co się oszukiwać, że można każdego dnia „zapychać się” fast foodami, wysoko przetworzoną żywnością, słodyczami oraz gazowanymi napojami i jednocześnie cieszyć się dobrym samopoczuciem. Żaden, nawet najdroższy krem nie jest w stanie spowolnić procesu starzenia, jeśli nie połączymy jego stosowania z oddziaływaniem „od wewnątrz”. Naukowcy udowodnili, że zbilansowana dieta, regularny ruch oraz unikanie stresu mogą wydłużyć nasze życie nawet o 10 lat! Wszystkie te czynniki oddziałują na nasz wiek metaboliczny, czyli to, na ile jesteśmy „młodzi”, bez względu na rzeczywistą metrykę.

Co robić, by wyglądać i czuć się doskonale? Nie zapominajmy o wysypianiu się i regularnym wypoczynku. Unikajmy stresujących sytuacji i ćwiczmy techniki relaksacyjne, które pomogą nam w najtrudniejszych momentach. Postarajmy się, by w naszym życiu było jak najwięcej ruchu – nie musi to być crossfit ani siłownia, wystarczą częste spacery lub wybieranie schodów zamiast windy. A co należy jeść, by zarówno nasza skóra, jak i kondycja nie zdradzały naszego wieku?

Awokado

Owoc ten zawiera witaminy A, D i E, a także nienasycone kwasy tłuszczowe oraz tripeptyd glutenu, który jest silnym przeciwutleniaczem. Dzięki składnikom obecnym w awokado nasz organizm jest w stanie budować trwałe błony komórkowe oraz walczyć z alergiami, a nasza skóra staje się nawilżona i gładka.

Siemię lniane

To prawdziwy „superfood” zawierający ogrom błonnika, witaminy B1, kwasów omega 3 oraz wielu minerałów. Jedzenie go przeciwdziała miażdżycy i nowotworom, poprawia perystaltykę jelit, obniża cholesterol, upośledza wchłanianie glukozy, poprawia wygląd włosów, skóry i paznokci.

Młody jęczmień

Młode pędy jęczmienia przyjmowane w proszku lub w tabletkach pomogą nam dłużej zachować młodość, ponieważ zawierają naturalne przeciwutleniacze, takie jak witaminy C i E, dysmutaza ponadtlenkowa i katalaza, a także witaminę C, błonnik, kwas foliowy, magnez, wapń, miedź, potas oraz białko. Ten fantastyczny produkt przeciwdziała astmie, zapobiega chorobie Parkinsona, działa przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo, wspomaga pracę układu odpornościowego i sercowo-naczyniowego oraz dodaje energii. Regularne stosowanie tego specyfiku pomaga w utrzymaniu smukłej sylwetki oraz dbaniu o dobry stan skóry.

Marchewka

Dzięki zawartości b-karotenu warzywo to nadaje naszej skórze zdrowy, promienny koloryt i wspomaga nasz wzrok. Chroni przed poparzeniami słonecznymi oraz wysuszeniem skóry i walczy z wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi za starzenie się skóry. Oprócz tego marchew zawiera sporo potasu, kwasu foliowego i witamin z grupy B, które regulują ciśnienie krwi, pozytywnie wpływają na zdrowie układu nerwowego oraz usprawniają pracę układu trawiennego.

Czystek

Napar z tego zioła działa, niszczy grzyby i bakterie, zwalcza trądzik i łupież, chroni szkliwo zębów przed działaniem kwasów, wspomaga układ krążenia, pomaga usuwać tzw. zły cholesterol, reguluje wydzielanie sebum i zwalcza trądzik. Dodatkowo usuwa enzym odpowiedzialny za rozpad kolagenu, dzięki czemu nasza skóra wygląda młodziej.

Jogurt

Jogurt naturalny wykazuje pozytywny wpływ na układ trawienny, odporność oraz perystaltykę jelit. Zawarty w nim wapń pomaga dbać o świeży oddech i zęby, ponieważ zmniejsza osadzanie się kamienia nazębnego i zapobiega pojawianiu się próchnicy. Oprócz tego zapobiega osteoporozie i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Dodatkowo pomaga w usuwaniu zbędnego tłuszczu z organizmu i sprawia, że skóra jest bardziej elastyczna.

Komosa ryżowa

Quinoa zawiera mnóstwo składników pozytywnie wpływających na nasze zdrowie i samopoczucie – m.in. pełnowartościowe białko, zdrowe kwasy tłuszczowe, kwas foliowy, wapń i fosfor. Jest również stosunkowo niskokaloryczna i ma niski indeks glikemiczny, stabilizuje poziom insuliny, a także obniża apetyt. Wykazuje działanie antynowotworowe i przeciwgrzybicze, wspiera odporność oraz przeciwdziała miażdżycy i innym chorobom układu krążenia. Zawiera też spore ilości flawonoidów, które mają właściwości antyoksydacyjne i spowalniają procesy starzenia.