Nietolerancja żywieniowa to nieimmunologiczna odpowiedź organizmu na spożycie produktu, który dla ogółu społeczeństwa nie jest szkodliwy. Może skutkować licznymi problemami ze strony układu pokarmowego oraz pojawieniem się niechcianych zmian na skórze. Szczególnie w okolicach twarzy oraz pleców. Osoby z nietolerancjami żywieniowymi mają często problem z poczuciem własnej wartości oraz ograniczają wyjścia do restauracji lub pubów z obawy przed wystąpieniem nieprzyjemnych objawów. Aby ułatwić im pełne funkcjonowanie w społeczeństwie, restauracje wprowadzają szereg rozwiązań, które mają ograniczyć ryzyko wystąpienia niepożądanych reakcji ze strony organizmu.

NIETOLERANCJE ŻYWIENIOWE A Oznaczenie alergenów w karcie

Jednym z podstawowych metod leczenia nietolerancji żywieniowych jest dieta polegająca na odstawieniu alergenów. Dlatego osoba, która zmaga się z nietolerancjami, powinna unikać tych składników, które wywołują problemy. W menu restauracji są zaznaczone te, które są najbardziej popularne, takie jak gluten, laktoza czy orzechy. Można je oznaczyć na kilka sposobów.

Za pomocą piktogramów, których wyjaśnienie jest umieszczone na dole karty. Jest to najbardziej intuicyjny sposób, który pomaga rodzicom dzieci z nietolerancjami. Dziecko zapamięta piktogram, który oznacza składnik, który powoduje występowanie objawów nietolerancji, wiedząc że nie może jeść tych dań. W ten sposób samodzielnie jest w stanie ocenić, które posiłki będą dla niego odpowiednie.

Kolejnym sposobem są oznaczenia cyframi, które odpowiadają kolejności wymienionej w rozporządzeniu dotyczącym alergenów. W tym jednak przypadku istnieje ryzyko zmiany rozporządzenia, a tym samym konieczności modyfikacji w karcie. Dodatkowo goście restauracji nie mają obowiązku dokładnej znajomości rozporządzenia, dlatego ten sposób jest bardzo rzadko stosowany.

Część restauracji postawiła na własne numerowanie alergenów, które zostały wywieszone przy ladzie lub podane w menu na jego końcu. W ten sposób oznaczają alergeny w danej potrawie za pomocą cyfr, których znaczenie można znaleźć w specjalnej legendzie.

Ograniczenie alergenów w daniach

Osoby z nietolerancjami żywieniowymi czują się niekomfortowo w sytuacjach, kiedy muszą rezygnować z dania z powodu zawartych w nim alergenów. Aby uniknąć takich sytuacji, część restauracji decyduje się na prostsze rozwiązanie, które jednak wymaga nieco kreatywności. Dania, które serwują nie zawierają popularnych alergenów, a tym samym są dostępne dla wszystkich gości, również tych z nietolerancjami pokarmowymi. W ten sposób restauratorzy chcą wyciągnąć rękę do swoich gości, pokazując im, że każdy z nich jest ważny, niezależnie od preferencji żywieniowych lub nietolerancji.

Taki sposób wymaga modyfikacji części dań tak, aby nie zawierały często popularnych produktów. Jednak obecnie na rynku jest dostępnych wiele zamienników. Natomiast fakt, że coraz więcej osób cierpi na nietolerancje lub alergie pokarmowe sprawia, że składniki, które nie zawierają alergenów są tańsze niż jeszcze kilka lat temu. Ich cena nie odbiega znacznie od cen klasycznych produktów, dlatego restauracje mogą pozwolić sobie na pokrycie większego wydatku tak, aby każdy klient czuł się komfortowo podczas wyboru oraz spożywania posiłku.

Dania przygotowane specjalnie dla alergików

Jeżeli restauracja chce pokazać, że zależy jej na wygodzie klientów lub osoby zarządzające miejscem zauważą, że wśród osób odwiedzających znajduje się wiele z nietolerancjami żywieniowymi, można wprowadzić dania specjalnie dla alergików. W takim wypadku obok klasycznych dań, zawierających typowe składniki oraz alergeny, można zaproponować te, które zawierają ich zamienniki. W ten sposób osoba, która odwiedza restaurację, poczuje się odpowiednio traktowana oraz będzie odczuwała komfort wynikający z możliwości zamówienia swoich ulubionych dań w bezpiecznej dla niej formie.

Nietolerancja żywieniowa gości - jak restauracje sobie z nimi radzą ?

Dlaczego warto wprowadzić ułatwienia dla alergików?

Osoby z nietolerancjami żywieniowymi stanowią coraz większy odsetek społeczeństwa, a tym samym osób odwiedzających miejsca publiczne oraz jedzących w restauracjach. Dlatego coraz więcej klientów wymaga dostosowania posiłków pod ich nietolerancje. Odpowiednie podejście do klienta, które jest widoczne w dostosowaniu menu do jego potrzeb jest oznaką starania się o jego wygodę. W ten sposób restauracje zyskują wiernych klientów, którzy chętnie powracają do nich oraz polecają swoim bliskim i znajomym. W ten sposób rośnie popularność restauracji oraz jej zyski. Dodatkowo opinia gości, która jest niezwykle istotna w branży gastronomicznej jest pozytywna i oddaje charakter miejsca. W ten sposób można zbudować zaangażowanych klientów, którzy chętnie wracają do miejsca, w którym czują się doceniani.

Nietolerancje żywieniowe dotyczą znacznej części klientów restauracji. Aby sprostać ich wymaganiom, restauratorzy wprowadzają szereg ułatwień. Mają na celu polepszenie jakości usługi oraz wzrost zadowolenia klientów z pobytu w restauracji.