Bycie kelnerem kojarzy się z ciężką, często niewdzięczną pracą. Dla wielu osób to zajęcie stało się jednak prawdziwą pasją. Dobry kelner to najlepsza wizytówka restauracji. To właśnie on odpowiada za to, jak czujemy się w danym lokalu i czy mamy ochotę do niego wracać. Zła atmosfera w takim miejscu potrafi zepsuć przyjemność płynącą z konsumowania nawet najlepszej i najbardziej dopracowanej potrawy, zaś miła interakcja z kelnerem może zatrzeć złe wrażenie pozostawione przez niezbyt udany posiłek. Czy przyjmowanie zamówień od gości restauracyjnych to zadanie, które może być wykonywane przez każdego, czy może wymaga jakichś specjalnych zdolności i predyspozycji?
Nie da się zaprzeczyć, że dobra restauracja to nie tyle piękny, świetnie zaaranżowany lokal czy ekskluzywne dania, ale przede wszystkim tworzący ją zespół. To ludzie odpowiadają za to, czy mamy ochotę częściej odwiedzać dane miejsce, czy może wolimy jak najszybciej zapomnieć o odbytej wizycie. Oczywiście, sporej części personelu w ogóle nie mamy okazji poznać, możemy jedynie oceniać efekty ich pracy „za kulisami”, np. jakość serwowanych dań czy czystość w lokalu. W przypadku kelnerów jest jednak zupełnie inaczej. Ich zadaniem jest przede wszystkim bezpośredni kontakt z klientami, doradzanie im i sprawianie, by posiłek przebiegał zgodnie z ich życzeniami. To właśnie oni są odpowiedzialni za to, czy czujemy się w restauracji mile widziani i szanowani. Niestety, działa to w obie strony – nieprofesjonalny, nieuprzejmy kelner jest w stanie odebrać nam radość ze smacznego dania i wprawić nas w fatalny humor, który całkowicie zniszczy doświadczenie jedzenia w restauracji.
Zawód kelnera często kojarzony jest z tymczasowym zajęciem, zwykle podejmowanym przez chcących sobie dorobić studentów. Mówi się nawet, że każdy młody człowiek powinien doświadczyć takiej pracy – zgodnie z obiegową opinią ma ona uczyć pokory, pracowitości oraz szacunku do pieniędzy. Rzeczywiście, obsługiwanie stolików w lokalu gastronomicznym to bardzo ciężka i często niewdzięczna praca, wymagająca wysiłku fizycznego i cierpliwości do klientów, którzy niejednokrotnie potrafią być opryskliwi i nieuprzejmi. Jednocześnie jednak nie zawsze nadaje się dla osób niedoświadczonych, niemających pojęcia o gastronomii. Tacy kandydaci świetnie odnajdą się w barach szybkiej obsługi czy smażalniach, jednak raczej nie poradzą sobie w eleganckich restauracjach, w których panują ściśle określone zasady. Zatrudniani w nich kelnerzy muszą wiedzieć, z której strony należy podawać dania, jakie wina najlepiej komponują się z poszczególnymi pozycjami w karcie oraz jak doradzić osobom o określonych preferencjach kulinarnych. W ich wykonaniu obsługa gości restauracyjnych staje się sztuką niedostępną dla każdego.
Wbrew pozorom, zadaniem kelnera nie jest wyłącznie przyjęcie zamówienia i przyniesienie go do stołu. Do jego obowiązków należy kompleksowe zajmowanie się gośćmi od momentu przekroczenia progu restauracji. Powinien przywitać ich w drzwiach, wskazać odpowiedni stolik, doradzić w sprawie wybieranych potraw i napojów, a także podać je w profesjonalny sposób. Choć w złym tonie jest nieustanne wpatrywanie się w konsumenta i osaczanie go, powinien pozostawać do jego dyspozycji i odbierać najdrobniejsze sygnały świadczące o tym, że klient czegoś potrzebuje. Sporą trudność może stanowić znalezienie złotego środka pomiędzy byciem zbyt natarczywym a obojętnością, na którą często skarżą się bywalcy takich lokali. Oprócz tego, choć zachowanie kelnera musi pozostać do pewnego stopnia oficjalne, powinien również dysponować umiejętnością swobodnego nawiązywania i podtrzymywania rozmowy, a także roztaczać wokół siebie atmosferę życzliwości, dzięki której goście czują się mile widziani.
Teoretycznie więc kelnerem może zostać każdy – obecnie nie ma już szkół zawodowych, które przyuczałyby do tego zawodu. W praktyce jednak należy posiadać określone predyspozycje i zdolności, które pomagają sumiennie wykonywać ten zawód. Po pierwsze: w lokalu gastronomicznym nie sprawdzi się osoba, która nie lubi ludzi i z natury unika kontaktów społecznych. W takim miejscu wymagane są komunikatywność, schludny wygląd, posługiwanie się nienaganną polszczyzną oraz wysoka kultura osobista. Mile widziane są także znajomość języków obcych i dobra pamięć – choć kelner zwykle ma przy sobie notes i długopis, wielu z nich woli zapamiętywać zamówienia i skupiać się na interakcji z klientami, zamiast poświęcać ten czas na zapisywanie potraw.
Podobnie jak w większości innych zawodów, w profesji kelnera najważniejsze są pasja i miłość do wykonywanej pracy. Dobremu kelnerowi po prostu zależy na tym, by współtworzona przez niego restauracja była przyjemnym, wyjątkowym miejscem i robi wszystko, co w jego mocy, by tak właśnie było. Lubi ludzi i zależy mu na dobrych kontaktach z nimi. To są rzeczy, których nie da się nauczyć – jeśli je mamy, cała reszta jest tylko kwestią naszej pracowitości i chęci nieustannego doskonalenia swoich umiejętności.